Mora laddar med snö

auklandbron mora

Mora laddar med snö

Nu finns möjligheten att rivstarta skidträningen redan i november på riktig snö. 10-12 november är det öppningshelg i Vasaloppsarenan. Du kommer då att kunna ta på dig skidorna vid Zornmuseet och staka dig ut i Vasaloppsspåret upp mot Mora skidstadion, en strecka på 3-4 kilometer. 

Sedan många år tillbaka har Mora en stark tradition i att kunna leverera snö tidigt. I år har snöfabriken i Oxberg lyckas förvara cirka 10 000 kubikmeter snö, vilket gör att vi kan möta vintern tidigt i Vasaloppsarenan och öppna upp för skidåkning redan torsdag den 10 november klockan 17.00.

– Att kunna erbjuda snö tidigt på säsongen lockar hit entusiastiska skidåkare från hela landet samtidigt som det är väldigt betydelsefullt för alla som bor här, för det lokala näringslivet och för vår besöksnäring säger Jon Svensson, marknads- och försäljningschef på Vasaloppet.

Öppningshelgen i Vasaloppsarenan kommer att bli en helg med många spännande aktiviteter, produktnyheter, prova på-kurser, gratis föreläsningar med mera. Det kommer finnas möjligheter att träffa några av branschens mest kunniga som gärna ger tips och råd inför säsongen. På torsdagskväll kommer skidåkningen att vara gratis och sedan kommer spårkort att behöva köpas.

– Mora har ett unikt läge där vi har skapat ski-in/ski-out direkt i centrala Mora. Här finns närheten till hotell, restauranger, shopping och caféer i princip vid spåret. Samtidigt som du åker i de klassiska Vasaloppsspåren och får en perfekt miljö att starta din skidåkning i, säger Jon.

Tips inför säsongen
Längdskidåkning är en idrott som ger bra och skonsam träning för hela kroppen. För att få en trevlig upplevelse i spåret eller åka snabbt krävs både god teknik och kondition. Oavsett vilken distans du tänkt åka eller vad du har för målsättning med din träning så behöver du vara förberedd. Med tipsen nedan hoppas Vasaloppet kunna ge dig bra förberedelser inför många sköna stakningar i vinter.

  1. Kom igång med träningen. Desto mer du tränar desto bättre förberedd kommer du att vara. Tränar du kontinuerligt 2-3 gånger i veckan kommer du att känna stor skillnad.
  2. Träna överkroppen. I vardagen använder vi mest benen men vid skidåkning använder vi hela kroppen, se till att träna extra mycket mage, rygg och armar.
  3. Har du inte möjlighet att åka skidor på snö så träna så skidlikt du kan för att träna upp ”skidåkarmusklerna” – exempelvis rullskidor, skidgång och stakmaskin.
  4. Ta hjälp av expertis. Din lokala sporthandlare kan ge dig bra tips för att du ska få rätt utrustning och material för din träningsform. Rätt utrustning kommer att göra underverk för din skidupplevelse.
  5. Tillbringa så mycket tid du kan på snö för att träna upp din teknik och bli en van skidåkare, för det är viktigt att du kan slappna av och känna dig säker och trygg. Samtidigt som du bygger upp rätt muskler för skidåkningen.

– Att kunna erbjuda säker tillgång på snö är en viktig del i Moras varumärke. Jag hoppas verkligen att vi syns i skidspåret 10-12 november, avslutar Jon.

För mer information:
Läs mer om öppningshelgen i Vasaloppsarnenan på
www.vasaloppet.se

Spårkorten kan köpas via www.mora.se/shop och vid Moras badhus.

Mer information om längdskidåkning och annat friluftsliv finns på
www.moraoutdoor.se och via spårinformation på www.mora.se

 

Frida Dolk
Frida Dolk
frida.dolk@mora.se

Kommunikationsstrateg på Mora kommun

No Comments

Post A Comment